fredag 22 oktober 2010

För omväxlings skull...

...kommer här en babyhätta istället för de vanliga mössorna. Har aldrig försökt mig på detta tidigare men min mammas grannes son har fått en liten dotter (hängde ni med?) och därför ville min mamma uppvakta med en liten present. Jag passade på att träna på att sy yttepyttemössor. På tredje försöket fick jag det som jag ville, så nu är även våra dockor här hemma välekiperade inför vintern! ;)

Mönstret utgår från Gynthers hjälmmössa, men jag gjorde en hel del förändringar. Denna mössa är vändsydd i velour - den underbara bruna med hjärtan på utsidan och rosa på insidan och jag har satt dit knytband i trikå. Sömmen på utsidan är nedstickad med rosa dekorsöm med stjärnor för att ta upp det rosa från insidan. Chansade på detta tygval eftersom jag inte ville få det för rosa och puttenuttigt. Som förstagångsföräldrar till en flicka brukar man få rosa så man storknar ändå! Hoppas att föräldrarna ska gilla den och att den ska passa den lilla. Mössan passar i alla fall "Lisa" som har ett hattmått på ca 38 cm, så den bör nog bli lagom.


Inga kommentarer: