tisdag 25 augusti 2009

Ett litet urval av tygbindor


Jag vill gärna slå ett slag för tygbindor som är något av det bästa som någonsin har uppfunnits! Måste ju erkänna att jag själv tidigare var MYCKET skeptisk till tygbindor eftersom jag fick för mig att det var bökigt, knöligt, illaluktande och smått äckligt. Å andra sidan sett har vi använt tygblöjor till barnen och nyfikenheten kring tygbindorna växte sig så småningom ändå så stor att jag beställde några på nätet. Tänkte att det kan ju inte vara värre än att man i värsta fall får göra sig av med dem igen. Döm om min förvåning när jag upptäckte att allt jag tidigare trott om tygbindor var HELT FEL! Efter att ha använt dem första gången är jag frälst och jag ser det som min mission att frälsa resten av världen. Nåja, kanske inte riktigt så, men jag tycker att fler borde våga prova åtminstone. Köpa en eller några bindor och testa. Det värsta som kan hända är att man har kastat några tior i sjön och jag kan nästan garantera att det inte kommer att bli så. Tänk bara på hur mycket man lägger ut på pappersbindor varje år. Lägg därtill miljöaspekten och inte att förglömma hälsoaspekten. Tygbindor är otroligt smidiga och tunna. De är så sköna att de knappt känns eftersom de är i samma material som trosorna annars är. Mina bindor har ett ytterlager av PUL-tyg som andas men förhindrar läckage. Man behöver med andra ord inte vara rädd för några "olyckor". De har suverän uppsugningsförmåga och fungerar utmärkt även på natten och vid riklig mens. De luktar inte och de är inte äckliga heller. Är man "rädd" för fläckar kan man skölja ur dem efter användning. Sedan kan man lägga dem i en hink eller påse av PUL-tyg i väntan på tvätt. Tvätta gör man i 60 grader och de kan både tumlas och hängtorkas. Så kom igen nu och våga prova!

1 kommentar:

Ina sa...

jag använder först och främst menskoppen, men jag älskar tygbindor med. =0)