lördag 15 augusti 2009

Först ut - mössor!


Först ut av mina alster får bli några höstmössor i härlig trikå från Mjuka tyger och Johanna Ahlard. Jag bara älskar detta pirattyg! Först var jag lite skeptisk måste jag erkänna men efter att ha sett det live och ha fått sy lite i det så har jag blivit frälst.

Tyget är i en härlig kvalitet och det roliga är ju att alla plagg blir unika pga att mönstret alltid skiljer sig åt. Att det sedan är superlätt att kombinera med andra färger och tyger gör ju inte saken direkt sämre. Jag har sytt några olika mössor fodrade med dels trikå och dels velour. Sköna och gosiga när de första höstvindarna börjar vina.

Mönstret är mitt eget inspirerat av en mössa som storleksmässigt passar mina två äldsta tjejer. Storleken på dessa mössor sträcker sig åtminstone från 98 - 110 men mössan i trikå passar tom på mitt eget "lilla" huvud. Det beror ju helt och hållet på hur pass tight eller baggy man vill ha mössan. Det går dessutom att välja om man vill vika upp kanten och låta innertyget synas eller om man bara vill njuta av det underbara yttertyget. Med andra ord mössor som är "användarvänliga" och som man kan ha glädje av under lång tid.

Mössan som är fodrad med ljusturkos velour har redan hittat en ny ägare via Tradera och de andra två ska förhoppningsvis gå samma öde tillmötes!

1 kommentar:

Ahlard sa...

Hejsan, har precis sytt min första piratmössa själv. Och önskar jag sett ditt inlägg för en kvart sen. Då skulle jag ha fodrat den med ett annat tyg. Hej förresten, hittade till din blogg först nu. Trevlig=) Mycket fint. Jag lägger till dig i min blogglista. Ha en superkväll! /Johanna